נישואים אזרחיים – רבנות? זה לא בשבילי – שאלות ותשובות על חתונה אזרחית בישראל

מה זה חתונה אזרחית?

חתונה אזרחית – או נישואים אזרחיים – היא חתונה שנערכת לא בטקס דתי, כפי שנהוג אצל רבים. היא יכולה להיערך לפני סמכות רשמית ממשלתית או פרטית – אם כי המעמד החוקי שלה לא יהיה זהה בשני המקרים.

במה שונה חתונה אזרחית מחתונה רגילה, כזאת עם רב וטבעת וכוס?

היעדרו של הרב מהטקס איננו רק עניין של מספר מוזמנים – זהו הבדל מהותי. במדינת ישראל חוק הנישואין משנת 1953 קובע שכל ענייני הנישואין והגירושין של יהודים בישראל –אזרחים או תושבים – הם תחת הסמכות השיפוטית של בתי הדין הרבניים בלבד. במילים אחרות, רק נישואין שמוכרים על ידי בתי הדין הרבניים הם נישואין חוקיים – נישואין שנערכו כדת משה וישראל עם רב וטבעת וכל השאר (צילומים על רקע השקיעה והזמנות מקוריות ומושקעות מבית דפוס אינם הכרחיים.)

אז אי אפשר להתחתן בנישואין אזרחיים בארץ? זה לא חוקי?

נכון, בערך. מותר להתחתן בחתונה אזרחית בארץ – אין חוק נגד זה. אבל זוג שנישא בחתונה אזרחית שנערכה בארץ לא יוכר כזוג נשוי על ידי המדינה. למעשה, הוא כאילו לא התחתן ומעמדו האישי לא השתנה.

למה שמישהו לא ירצה חתונה דתית? מה הבעיה?

נתחיל בכך שלא מעט אנשים בארץ לא יכולים להתחתן בחתונה דתית:

  • בני זוג שאחד מהם איננו יהודי או שיהדותו מוטלת בספק.
  • בני זוג שאסורים לחתונה לפי ההלכה: כהן איננו יכול להתחתן עם אלמנה/גרושה, קרובי משפחה מסוימים.
  • ממזרים (מי שנולד לכהן ולגרושה/אלמנה ומי שנולד לאישה נשואה ממי שאיננו בעלה.)
  • נשים מסורבות גט.
  • בני זוג מאותו המין.

מלבד אלה שאינם יכולים יש גם רבים שאינם רוצים מסיבות שונות. יהודים רפורמים וקונסרבטיבים אינם רוצים להתחתן לפני רב אורתודוקסי ואתיאיסטים לא רוצים בכלל רב בחתונה שלהם.

כל האנשים האלה רוצים להתחתן בנישואין אזרחיים אבל החוק איננו מכיר בנישואין שכאלה.

אז הם לא נחשבים נשואים – אז מה?

חוץ מהעניין הרגשי – כל אחד רוצה להרגיש שווה לשאר האזרחים ושגם הוא יוכל להתחתן כמו כל אחד – ישנן גם השלכות מעשיות. ההשלכות הבירוקראטיות הן רבות: כשמבקשים זכאות למשכנתא, כשהבעל רוצה להירשם כאבי התינוק בביה"ח, במקרה של זכאות לירושה, בביטוח הלאומי ועוד. ישנן גם הטבות שונות שמקומות עבודה נותנים לבן זוג וישנם כל מיני פטורים, הנחות והטבות מס שניתנות לבני זוג נשואים.

מה אם החתונה האזרחית נערכה בחוץ לארץ?

זהו הפתרון הקיים עבור כל מי שלא רוצה או לא יכול להתחתן בחתונה רבנית: מדינת ישראל מכירה בכל נישואין (כמעט) שנערכו בארץ אחרת, בתנאי שהם תקפים במדינה שבה הם נערכו.

גם חתונה על חוף הים עם החברים?

לא כל חתונה בחוץ לארץ תוכר על ידי המדינה. היא חייבת להיות חתונה שמוכרת על ידי המדינה שבה היא נערכת – כזו שמתלווה אליה תעודה רשמית וחותמת רשמית מטעם המדינה.

איך זה עובד? מה צריך לעשות?

נישואים אזרחיים – תהליך – התהליך איננו מסובך, בעיקר כי רבים מאוד כבר עשו זאת לפנינו.

  • בוחרים מדינה שבה תיערך החתונה האזרחית. המדינות המועדפות הן אלה שכבר מוכרות והרבה זוגות התחתנו שם כך שהכללים ידועים, החוקים ברורים ואין צורך להסתכן. קפריסין ופראג הם יעדים מועדפים וחברות רבות מסייעות בארגון של החתונה האזרחית בחוץ לארץ – מעזרה בהכנת הטפסים הנדרשים בארץ ובמדינה שבה תיערך החתונה, דרך קביעת תור בבית העירייה או בטירה בהרים ועד עזרה בתהליך מול פקיד הרישום במשרד הפנים הישראלי.
  • מתחתנים בחוץ לארץ במדינה שבחרנו. מביאים את כל המסמכים הרלבנטיים עם כל החתימות הרלבנטיות לארץ.
  • ניגשים לפקיד הרישום במשרד הפנים עם המסמכים הרלבנטיים ונרשמים כזוג נשוי.

האם ילדים שנולדו לבני זוג שנישאו בחתונה אזרחית הם ממזרים?

לא. רק אם מדובר במקרים שציינו לעיל (מי שנולד לכהן ולגרושה/אלמנה ומי שנולד לאישה נשואה ממי שאיננו בעלה.) הילד יהיה ממזר וזאת בלי כל קשר לדרך שבה התחתנו ההורים. ילדים שנולדו לבני זוג שהתחתנו בחתונה אזרחית ונרשמו במשרד הפנים שווים במעמדם החוקי לילדים שנולדו לבני זוג בחתונה רבנית-דתית.

המונופול של בתי הדין הרבניים על הנישואין בישראל כבר איננו מוחלט כפי שהוא היה בעבר. אם אתם מתעניינים באפשרות לחתונה אחרת – ולא רק בכל מה שקשור לעיצוב החופה והתפריט בקבלת הפנים – הרי שכיום ניתן לבחור דרכים אחרות למסד את הזוגיות שלכם ולחיות באושר עד עצם היום הזה (או לפחות לנסות.)

מעוניינים לקבל מידע נוסף בנושא נישואים אזרחיים? צרו קשר עם עו"ד יעקב בלס – מומחה לתחום גירושין ודיני משפחה ותקבלו שירות מקצועי ויחס אישי וחם. 

Rate this post