לשלם פחות, אם רק אפשר: על הפחתת מזונות

תביעה לצורך הפחתת מזונות היא תביעה שאותה ניתן להגיש אותה במקרים בהם האב אינו מסוגל או לא מעוניין יותר להמשיך לשלם את גובה המזונות שנקבעו בהסכם הגירושין המקורי עקב שינוי הנסיבות. נסיבות כאלו יכולות להיות פיטורין, ירידה בשכר, קריסה של עסק עצמאי, מחלה, אך גם שינוי לטובה במצבה הכלכלי של האם או הקמת משפחה חדשה (מצד האב).

 

הפחתת מזונות – לא בכל מקרה

יש להבהיר כי אם האב מחליט על דעת עצמו ובאופן חד צדדי להפסיק לשלם את המזונות אותם חויב לשלם לגרושתו, הרי שההוצאה לפועל רשאית לפעול כנגדו ובמקרים קיצונים הוא אף עשוי לעמוד בפני מאסר בפועל או עיכוב יציאה מן הארץ. לכן, הדרך החוקית והמומלצת להפחית את דמי המזונות היא באמצעות הגשת תביעה מתאימה.

תביעה זו חייבת להתבסס כאמור על עובדות מוצקות ואין לה קשר לתחושות אותו האב מרגיש כלפי גרושתו או לאופן בו האם מנצלת את הכסף.

כמו כן, חשוב לדעת שבעקבות כמה פסיקות תקדימיות, וביניהן "הלכת בן עמי" משנת 2003 שאותה השיג עורך הדין יעקב בלס, יש כיום הגדרה של "מזונות סף" בסך של כ-1200 ש"ח (לא כולל הצמדה למדד) עבור קטין – מתחת לסכום זה לא ניתן לרדת.

 

נטל ההוכחה מוטל על האב

על מנת שהתביעה תצליח, על האב לשכנע את בית המשפט כי השינוי שחל בנסיבות היה גם בלתי צפוי (בזמן שנקבע הסכום המקורי) וגם מהותי – בעל השפעה אמיתית בטווח הארוך. השינוי צריך להיות כזה שאם תביעת המזונות המקורית הייתה נידונה היום, הרי שהמזונות שהיו נקבעים היו נמוכים יותר באופן משמעותי. למשל, מי שפוטר ממקום עבודה אחד והפסיק לקבל דמי אבטלה, אך נמצא בתהליך של הסבה מקצועית, יתקשה מאוד לשכנע את בית המשפט כי מדובר בשינוי מהותי.

לשם הוכחת הטענות, יש לצרף אסמכתאות וראיות המוכיחות אותן. לדוגמה, אם הנסיבות הן הרעה במצב הכלכלי, יש להראות תלושי משכורת, דפי בנק, אישורים על חובות וכו'. אם מדובר בבעיה בריאותית, יש להביא חוות דעת של מומחה המעידה על פגיעה ביכולת להתפרנס, וכך הלאה.

יש לציין כי ככל שיש יותר נסיבות מקלות, כך גם יהיה קל יותר לשכנע את בית המשפט בנחיצותה של הפחתת המזונות. יתר על כן, יש להוכיח שהתביעה מוגשת בתום לב ובידיים נקיות – כלומר שלא מדובר בניסיון להציג מצג שווא אשר אינו משקף את המציאות כפי שהיא.

בכל אופן, תביעה להפחתת גירושין שמוגשת כלאחר יד ונדחית עשויה להרע את מצבו של האב מכיוון שייתכן ויהיה עליו לשאת בכל הוצאות המשפט שלו ושל גרושתו.

 

נסיבות מיוחדות: ילדים מורדים

ישנן נסיבות מסוימות שבדרך כלל לא ניתן לבסס את התביעה עליהן בלבד, אך הן יכולות להוות סיוע לבקשת האב. לדוגמה: כאשר אחד מילדיו של האב או כולם אינם מעוניינים ליצור איתו קשר למרות הסכמי הראייה שנקבעו.

כך למשל בשנת 2010 נידון מקרה אחר של נערה שסירבה בתוקף לראות את אביה. בית המשפט קבע כי במקום לשלם את המזונות ישירות לבת, הם יופקדו בתוכנית חיסכון. אם האם (שלפי חוות הדעת הפסיכולוגית, נראה ויש לה השפעה רבה על בתה) והבת תסכמנה להגיע לטיפול משפחתי, בית המשפט יידון באפשרות להשתמש בכספים שנצברו לרווחת הילדה, מנגד, אם האם הבת יתמידו בסירובן, ייתכן ובית המשפט יוכל לפסוק בעתיד את הפסקת תשלום המזונות לחלוטין.

מנגד, בתביעה שהוגשה בשנת 2009, ביקש האב להפחית את המזונות שנקבעו לו עקב העובדה שהקטינים מורדים בו בסיוע של אימם. לאחר שבית המשפט ביקש תסקיר סעד, נראה כי כל הצדדים מנסים ליישר את ההדורים והבנים אף ביקרו אצל משפחתו החדשה של האב ונשארו ללון בביתו. בסוף של דבר קבע השופט כי הפחתה קבועה בדמי המזונות תחול רק כאשר הילדים יגיעו לגיל בגרות או יסיימו את לימודיהם בתיכון (לפי המוקדם מביניהם).

 

כיצד מגישים תביעה להפחתת מזונות?

תביעה להפחתת מזונות צריכה להיות מוגשת לאותו בית המשפט שבו נקבע הסכם המזונות המקורי. למרות שלרוב מדובר בבית הדין לענייני משפחה, הרי שאם שני ההורים הסכימו לכך שהדיונים העתידיים יתקיימו בבית הדין הרבני, הרי שהתביעה תידון בבית דין זה.  רצוי שגם מי שמעוניין לייצג את עצמו ייצרף אל התביעה תצהיר מעורך דין שכל הדברים שנאמרים על ידיו הינם אמת.

 

כיצד להתגונן מפני תביעת הפחתת מזונות?

אם בעלך הגיש תביעה להפחתת מזונות ואת מעוניינת להתנגד לתביעה הרי שעורך הדין שלך אשר למד היטב את התיק, יצטרך להוכיח כי טענותיו של האב הינן שקריות או שאין בהן כדי להעיד על התמונה השלמה ("האמת, כל האמת ורק את האמת"…).

התביעות שיותר קל להתנגד להן הן בדרך כלל על בסיס כלכלי. למשל, אם האב מציג תלוש שכר, אך ידוע שהוא עובד בשחור, אפשר להציג הקלטות המוכיחות זאת. גם עדויות לכך שהוא ביצע רכישות גדולות לאחר הסכם הגירושין יכולות לקעקע את אמינותו ולהראות כי לא מדובר בתביעה שהוגשה בתום לב.

באופן דומה, אם האב טוען שחל שינוי לטובה במצבך הכלכלי, ניתן להוכיח שאמנם ההכנסות גדלו, אך כך גם ההוצאות ולכן אין בכך על מנת להעיד על שינוי אמיתי. מנגד, אפילו אם ההכנסות של האב אכן קטנו באופן משמעותי, אך עדיין תצליחי להוכיח שאת זקוקה לכסף, ייתכן וסכום המזונות שיופחת יהיה קטן יותר מדרישתו המקורית של עורך הדין של האב.

 

פנייה לעורך דין לענייני משפחה

לסיכום, תביעה להפחתת דמי מזונות או התנגדות לתביעה כזו היא עניין מורכב שיש להתייחס אליו במלוא הרצינות. לכן מומלץ מאוד לפנות לעורך דין לענייני משפחה שיוכל לבחון את כל החומר הרלוונטי ולהעריך את סיכויי ההצלחה של התביעה.

מעוניין להגיש תביעה להפחתת מזונות? הוגשה מולך תביעה להפחתת שכזו? לעורך דין יעקב בלס נסיון רב בתביעות המזונות. התקשרו עוד היום לעורך דין גירושין יעקב בלס 072-3931041

Rate this post