מושגים עיקריים שיש לדעת כאשר נוקטים בהליכי גירושין

מדי שנה, מוצאים עצמם יותר ויותר זוגות נשואים פותחים בהליכי גירושין, וזאת למרות שמדובר בתהליכים משפטיים ארוכים ומורכבים, המלווים בקשיים פסיכולוגיים וכלכליים הן להורים והן לילדים. ריבוי הליכי הגירושין בשנים האחרונות נובע מהעובדה, שיותר ויותר אנשים מעדיפים לחיות באושר ולא לסבול נישואים לא מוצלחים לטובת שמירה על המשפחה הקיימת. בישראל המוסדות שמטפלים בענייני הגירושים הם בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. ההחלטה באיזה מוסד יטופל תיק הגירושין תלויה בפנייה הראשונית של אחד מבני הזוג למוסד המועדף עליו. בדרך כלל המוסד אליו יעדיפו לפנות הנשים הוא בית הדין לענייני המשפחה אשר פועל ברוב הפעמים לטובת האם, להבדיל מבתי הדין הרבניים המפלים בדרך כלל לטובת הגבר.

חלוקת רכוש

על פי החוק בישראל חלוקת הנכסים בין בני הזוג אחרי הגירושין היא שווה. פרט לחלוקת הנכסים הזוג נדרש לחלוק גם את החובות המשותפים. כמו כן, חלוקת הרכוש יכולה להיקבע גם בהתאם להסכם טרום נישואים (הסכם ממון). זוג שנישא לפני התאריך 1.1.74 לתחילתו של חוק יחסי ממון, זכאי לחלוקת נכסים שווה גם ללא הליכי גירושין, והדבר מתבצע בהתאם להסדר איזון המשאבים.

זוג הנישא לאחר התאריך הנ"ל זכאי לחלוקת רכוש שווה רק אחרי הגירושין או לאחר פטירת בן/ת הזוג. נכסים אשר לא נכללים בחלוקת הרכוש הינם ירושות למיניהם, מתנות מהחתונה שיועדו רק לאחד מבני הזוג, נכסים שבני הזוג הביאו טרם נישואיהם, גמלאות וסעדים שכל אחד מבני הזוג קיבל לפני ואחרי הנישואים, פנסיה שנצברה טרם הנישואים וכן חפצים וכספים נוספים שבני הזוג קבעו ביניהם שלא יחולקו, בתנאי ששניהם חתמו על הסכם ממון המאשר זאת.

הסדרי שהות

הסדרי שהות היא מסגרת המפגשים שבמהלכם הילדים נפגשים עם ההורה שלא עלה בידיו לקבל את המשמורת עליהם. ברוב הפעמים אחרי הגירושין המשמורת על הילדים עוברת לאם, בעיקר אם אחד הילדים לא עבר את גיל 6 וזאת בהתאם לעיקרון חזקת הגיל הרך. על פי עיקרון זה, רק בתנאים חריגים המשמורת על הילדים תעבור לאב. על כן הסדרי השהות נועדו לרוב כדי להסדיר את המפגשים של האב עם ילדיו. הסדרי השהות נקבעים בדרך כלל בהסכמת שני ההורים ולאחר אישור בית המשפט.

דמי מזונות

מזונות אישה
כאשר הבעל והאישה נמצאים בהליכי גירושין או פרודים, על הבעל לשלם דמי מזונות לאשתו עד לקבלת הגט. דמי המזונות צריך לספק את כל הצרכים הבסיסיים של האישה. האישה לא תהיה זכאית לקבל דמי מזונות אם יתברר שהיא בוגדת עם גבר אחר. סכום דמי המזונות יחושב בהתאם למשכורתה הנוכחית של האישה.

מזונות ילדים
כאשר הורים לילדים נמצאים בתהליכי גירושים, יש לדאוג שאחד ההורים יספק את רוב דמי המזונות. ברוב הפעמים ההורה שמספק את המזונות הוא האב, היות ונטל הטיפול של האם בילדים מצריך גם הוא תמיכה כלכלית. החוק בנוגע לדמי מזונות ילדים תקף גם כאשר ההורים נפרדים למרות שלא היו נשואים. בעבר נהוג היה לשלם דמי מזונות לילדים עד גיל 18, אך בשנים האחרונות האריכו את תקופת מתן דמי המזונות עד לאחר סיום תקופת השירות הסדיר בצבא.

כתיבת תגובה