מה חשוב לדעת על ידועים בציבור שלא גרים יחד

ידועים בציבור הם זוגות אשר חיים יחד, מבלי להיות נשואים כדת וכדין, אשר זוכים להכרה בזוגיותם, ומכאן להטבות, זכויות וחובות, אשר לרוב זהות לאלו של זוגות נשואים. אחת ההגדרות לצורך הכרה בידועים בציבור, עוסקת במגורים משותפים, אם כי ניתן להכיר בידועים בציבור גם ללא מגורים משותפים.

במאמר זה נסביר על ידועים בציבור, לרבות כאלה שלא גרים יחד ועל ירושה בין ידועים בציבור. עם זאת, נבקש להדגיש כי מאמר זה מובא לנוחיותכם/ן, קוראים/ות יקרים/ות ואין לראותו כתחליף לייעוץ עם עורך דין לענייני משפחה.

מי הם ידועים בציבור:

ידועים בציבור הם זוגות שנמצאים במערכת יחסים יציבה ומחייבת ועונים על שני תנאים, בהתאם לפסיקה: ניהול משק בית משותף ושותפות חיים. כיום, הפסיקה מרחיבה בהתמדה את הקריטריונים בכל הנוגע לזוגות ידועים בציבור, על מנת להקל עליהם ולאפשר להם לזכות בזכויות הניתנות לזוגות נשואים. הסיבות לכך שאותם זוגות בוחרים להיות ידועים בציבור, הן רבות ומגוונות, החל מסיבות אידיאולוגיות ואי אמונה במוסד הנישואין הדתי, ועד חוסר יכולת להינשא בישראל, שבה ניתן לחתן רק זוגות בעלי אותה דת ובכפוף לדין הדתי. בית המשפט לענייני משפחה, שבו תתקבל הכרה או אי הכרה בידועים בציבור, יבחן את הנושאים הבאים: ניהול חשבונות וכלכלת בית במשותף, מגורים משותפים תחת אותה קורת גג (כהגדרת בית המשפט) וביצוע פעולות הקושרות ביחד את חייהם של שניהם.

ישנה תפיסה חברתית העוסקת במשך הזוגיות בין השניים. רבים מאמינים בהכרה בידועים בציבור, רק בזוגיות של מעל שבע שנים. אך המציאות היא, כי מצד אחד נכון שיש קשר לממד הזמן, דבר המבטא את המחויבות, את הקשר והשותפות. אך מצד שני, אין כל קשר לתקופה של שבע שנים ואף היו מקרים שבהם זוגות הוכרו כידועים בציבור, למרות שחיו יחד רק חודשים בודדים.

כאמור, מטרת ההכרה הינה זכאות לזכויות המגיעות לזוגות נשואים, כמו ענייני משכנתא, ביטוח לאומי ואף זכויות במס ברשויות המקומיות.

ידועים בציבור שאינם גרים יחד:

אומנם אחד העקרונות הבסיסיים של הכרה בזוגות ידועים בציבור, נוגע למגורים משותפים, אך הוכרו גם זוגות שאינם גרים ביחד, במידה והשניים הוכיחו בצורה מובהקת את השיתוף ביניהם. דבר נוסף שיכול לתמוך בהחלטה להכיר בזוגות ידועים בציבור, למרות שאינם גרים יחד, הוא סיבה הנוגעת למגורים הנפרדים. למשל, בפסק דין של בית המשפט העליון, בע"א 79/83 – היועץ המשפטי נ' שוקרן, בית המשפט קבע כי יש להכיר בבני זוג כידועים בציבור, וזאת למרות שהשניים שהו לעיתים בדירת האישה ולעיתים בדירת הגבר.

ירושה בין ידועים בציבור:

כאמור, ידועים בציבור זוכים לזכויות וחובות, לרוב, בדומה לזוגות נשואים, וזאת הסיבה לרצון בהכרה. אחד החוקים הבולטים אשר מכיר בידועים בציבור ואף מציין זאת בהתייחסות לזוגות ידועים בציבור, הוא חוק הירושה, התשכ"ה–1965 (להלן :"חוק הירושה"). כבר בסעיפי ההגדרות, מצוין כי חוק זה מתייחס גם לזוגות ידועים בציבור ובכך לא מבחין בין ידועים בציבור ובין זוגות נשואים. לפי חוק הירושה, ירושתו של הנפטר, תועבר אל בן או בת זוגו וילדיו. כאשר אומרים בן או בת זוג, הכוונה לנשואים או ידועים בציבור. יש לציין כי חלוקת הירושה תהיה שונה בין נשואים לבין ידועים בציבור, לא בגלל חוק הירושה אשר מקנה זכויות שוות, אלא בשל חוקי רכוש, המבחינים בין זוגות נשואים לכאלו שאינם.

הסיבה לכך נובעת מההבדלים בין חזקת השיתוף החלה על זוגות ידועים בציבור, להלכת איזון משאבים אשר חלה על זוגות שנישאו אחרי שנת 1974 (זוגות שנישאו לפני כן, חלה עליהם חזקת השיתוף). הנכסים של בני זוג ידועים בציבור הם קנייניים. לכן, בעת פטירת אדם, תחילה, בן הזוג מקבל את חלקו מהרכוש. לאחר מכן, ממה שנותר ויחולק לשאר יורשים, גם משם יקבל את ניתחו. בפועל, מדובר בסכום גבוה יותר לעומת זוגות נשואים.

לסיכום:

ישנן זכויות וחובות המגיעות לזוג אשר מוכר כידוע בציבור. חשוב לציין כי לא מדובר בשוויון מלא לזוגות נשואים. לכן, מומלץ לפנות לעורך דין לענייני משפחה, אשר יוכל להציג את ההבדלים והשוני בין המקרים ולייעץ לזוג על דרכי פעולה, כמו חיזוק המחויבות בין ידועים בציבור, על ידי עריכת הסכם חיים משותפים או הסכם ממון הנוגע לענייני הרכוש.

5/5 - (1 vote)